Dafen Village - Shenzhen


dafen lisa - a shanghaji installáció nyitóképe

A mára több mint 10 millió lakosú kínai metropolisz, Shenzhen egyik észak-keleti külvárosa Dafen Village. Dafen Village nevével ellentétben egy zömében magas házakból álló meglehetősen intenzív beépítésű városrész. Olyan, mint egy város a városban, tucatnyi hasonló társától abban különbözik, hogy falai között készül a világ olajfestmény replikáinak közel 60 százaléka.

madártávlat

Dafen Village, mint művészeti központ – amennyiben a szó klasszikus értelmében ezt lehet egyáltalán használni – története a 1990-es évek elején kezdődik. Ekkor költöztette ide az első festőműhelyt Huang Jiang hong kongi műkereskedő és festő, hogy számos európai megrendelésének időben és megfelelő költség ráfordítással eleget tudjon tenni. A kezdeményezés olyannyira sikeresnek bizonyult, hogy a közel 20 művészből és művészeti hallgatóból álló műhely helyén ma a világ legnagyobb olajfestmények másolására specializálódott központja található. Dafen Villageben közel 5000 művész dolgozik, legtöbbjük akadémiai képzéssel a háta mögött, mint másoló. 600-nál is több galéria kínálja eladásra az európai nagymesterektől kezdve a kínai klasszikus festményeken át az amerikai hírességek portréjáig terjedő festményrepertoárt az érdeklődő közönség számára.

dafeni galériák

A szépművészet iparosításában rejlő potenciált nem csak az ügyes műkereskedők és szegénységből kiemelkedni akaró művészek látták meg, hanem a helyi városvezetés majd a kínai kormányzat is. Dafen a kormányzat által kiemelt és első osztályú példaként titulált kulturális gazdasági modell. A 2011-es statisztikák szerint a shenzheni különleges gazdasági övezet előző évi GDP-jének 8%-át tette ki a kulturális iparág, ennek nagyrészét a Dafen Villageben előállított és forgalmazott termékek és szolgáltatások jelentik.

2010-ben a sanghaji expon Shenzhen Dafen Village történetének bemutatásával képviseltette magát - a kiállítás nemzeti pavilonokhoz képest méltánytalanul kis figyelmet kapó - Urban Best Practices Area szekciójában. A kínai Urbanus által tervezett kiállítás azon kevés kiállítások közül való, amelyeknek valóban volt mondanivalója az expo témáját, a „Better city, Better life” megállapítást illetően is. Meng Yan, az Urbanus egyik vezetője szerint Dafen Village elmúlt két évtizedének bemutatása egy történet, amely az itt élő emberekről szól, az ő álmaikról, tehetségükről és arról, hogy minden ami Shenzhenben az elmúlt évtizedekben történt az emberi erőfeszítések határtalan erejének köszönhető. Meng Yan már majd két évvel az expot követően irodájának elmúlt tíz évét bemutató előadását is ezzel a történettel kezdi.

dafeni életképek

Valójában a kulturális, gazdasági, politikai különbözőségek miatt nehéz értékelni vagy akár csak átlátni, hogy ez a kiállítás milyen korlátokat feszeget vagy nem feszeget. Mindenesetre ezen a kissé dagályos bevezetésen túl minden elem konkrét tények bemutatására törekszik és bár az állam figyelő szemei előtt, de elmondja mindazt, ami Dafen Village, mint város mai arculatát meghatározta.


a shanghaji installáció koncepciója (forrás: urbanus.com)

Persze azt, hogy Shenzhen, mint a szabadság szimbóluma mit jelent a kínai társadalom számára nehéz is volna megérteni számunkra komolyabb elmélyedés hiányában. Az installáció azonban éles szemmel ráirányítja a figyelmet arra, hogy az óriási kínai építkezési őrület és gazdasági boom közepette vannak olyan fejlődési példák is, amelyek sikeresek és a kínai kultúrában mély gyökerekkel rendelkező „low-tech” kézműves hagyományok motiválják, még ha művészeti értelemben még oly kétséges módon is.

a shanghaji installáció koncepciója

Habár ezt a képet nagyban árnyalja az, hogy a kínai kultúrában kevés nagyobb megtiszteltetés érhet egy alkotót annál, minthogy munkáit másolják, méghozzá sokan másolják, mivel ez a tiszteletnyilvánítás egyik legtermészetesebb és legnemesebb módja számukra. Persze ez nem oldoz fel a szerzői jogi problémák kérdése alól, de némi féle kulturális magyarázatot mindenképpen szolgáltat. A 60 évnél régebbi műalkotások egyébiránt nem is szerzői jogdíjkötelesek, persze mondanom sem kell azt hiszem, hogy Dafenben nem csak a 60 évnél régebbi alkotások másolatai lelhetőek fel.


a shanghaji installáció koncepciója

Dafen Village a 90-es éveket megelőzően egy volt a sok elgettósodásra vagy szerencsésebb esetben teljes elbontásra és újjáépítésre ítélt Shenzhen-i külváros közül. A betelepülő művészeti ipar azonban megmentette az enyészettől és új városfejlődési pályára állította a területet. A kétkezi munka gazdasági sikeressége a városvezetés számára is motiválóvá tette a városrész fejlesztését és élhetővé tételét. Mindazonáltal az Urbanus installációjának legfőbb értékének mégis az, hogy sikerült a figyelmet az ott élő emberekre, művészekre fókuszálnia. Sikerült kihangsúlyoznia, hogy az arctalan másolatok mögé bújt egyéniségek mind egyenrangú résztvevői annak a folyamatnak, aminek a végén Shenzhen és Dafen Village mai fejlődése és fejlettsége áll, ezzel magát a teljesítményt sokkal kézzel foghatóbbá és emberibbé tenni a befogadó közönség számára.

források:
Shenzhen Case Pavilion Urbanus
Shanghai Expo Shenze Pavilion
Exquisite Fakes and Real Caesareans: Shenzhen’s Subversive Expo 2010 Pavilion
Dafen Oil Painting Village, Shenzhen, China
Dafen: The Artist Village of Shenzhen
Painting Village - China
How should we judge the success of Shenzhen’s cultural industry?
Bedhind the boom - China

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése