Ilyen egy építész felületes látogatása egy városban, ahol még
nem járt. A térkép alapján röviden elemzem a városszerkezetet: oké ott a régi
városmag, a szélén hagyom az autót, besétálok, megtalálom a főteret (illetve a tópartot) és egy kávézót, ahol tejeskávét
és süteményt kérek (ami lehetőleg helyi
specialitás.) Ezután megnézem az épületet, ami miatt jöttem, és már mehetek is...
Ravensburgban az új művészeti múzeumra voltam kíváncsi. Ez az épület kapta 2013-ban az egyik
legnagyobb német építészeti díjat (Deutcher Architekturpreis) és a Brick ’14
díj egyik kiemelt várományosa.
A múzeum létrejöttének igazán jó
története van. A város egy műgyűjtő házaspárja, Peter és Gudrun Selinka
gyűjteményét az özvegy a köznek kívánta felajánlani, ám városában nem volt
képzőművészeti múzeum. Így a gyűjtemény a stuttgarti nemzeti galériában kötött
volna ki, ha Ravensburg polgármestere nem hallott volna a dologról. Ő viszont
inkább egy múzeum építésébe fogott.
Az aprócska intézménynek
két elnyújtott, szabályos négyszög alaprajzú kiállítótere van, ezek a
szabálytalan és erősen lejtő telek utcaszintjétől megemelve helyezkednek el. A
két emeletnyi kiállítótér határozza meg az épület fő tömegét. Ehhez kapcsolódik
a földszint tömege és külön elemként a lépcsőház. Az egymásra, egymás mellé
helyezett tömegeken kívűl a nyers téglahomlokzat (bontott téglából) és a fő
tömeg felső, dongaívek rajzolta lezárása határozzák meg az épületet,
asszociációk sorával szolgálva a történelmi helyszínen.
A dongaívek ezen kívül igazán különlegessé teszik a második emeleti
kiállítótermet.
Az épület koncepciója nagyon
egyszerű és erős, talán ezért is zavart engem néhány felesleges részletképzés
és a számos apró hiba. Ezek közül sok
javítható (elektromos berendezések színe), néhány viszont már nehezebben, mint például a rövid
homlokzat földszinti ablakai.
A múzeum az energiafelhasználást
tekintve passzívház, a komoly díj nyilván ennek a ténynek is szólt, legalább
annyira, mint a példamutató környezeti illeszkedésnek és magának a kisváros
ambíciójának.
A múzeum tervezői a
stuttgarti Lederer+Ragnarsdóttir+Oei.
Bregenzben Peter Zumthor
Kunsthaus-a volt a célom, amit végre élőben látni nagy élmény volt.
Két házzal arrébb viszont
egy új, fehér épülettömb vonzott magához, a vorarlberg museum.
kép: Wikipedia Commons |
Az épület messziről
olvasható, értlemezhető: egy meglévő klasszicista épület, homlokzata fehérre vakolva,
felette két emeletnyi ráépítés fehér, sima nyersbeton homlokzattal, valamint
egy ötemeletes bővítés, szinten fehér nyersbetonnal, ami viszont mintázott.
Messziről nem tudtam kivenni, miről van szó, perforálásról, vagy akár
hozzáillesztett elemekről. Az épülethez közelítve kezdtek kirajzolódni a
felületből kiálló öklömnyi, kerek motívumok. Helytörténeti múzeumról lévén szó,
gondoltam, népművészeti elemek lehetnek. Ehelyett furcsa kerek kitüremkedések
voltak, amiken a PET-feilratot fedeztem fel, és ráismertem a műanyag flakonok
aljaira.
PET-palackból, illetve
részeiből annyi mindent készítettek már, de egy nyugat-ausztriai helytörténeti
múzeum homlokzatára hogyan kerül? A párhuzam némi utánajárás után kiderül: az inspirációt valóban helyi régészeti leletek, római kori edények adták. Ezekről az ismert, hogy egyszerre akár 10 ezer darabot is készítettek belőlük. Tehát egy korabeli tömegtermelt dologról van szó – ennek mai megfelelőjére találtak az egész világon elterjedt műanyag palackokban.
A
homlokzat díszítése az építészek (Cukrowicz+Nachbaur) és egy képzőművész (Manfred Alois Mayr) együttműködéseként jött létre. Plusz egy matematikai beállítottságú építészé (Urs B. Roth), aki a 3 különböző zsalun a minták elheyezését
optimalizálta.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése