
A múzeum kialakításának a szándéka ’90-es évek közepéig nyúlik vissza. Az alapkoncepció és a kiállítás előzetes terve 2003-ra állt össze, egy több mint 100 fős nemzetközi kutatócsoport munkájának eredményeként, amelyet a washingtoni Holokauszt Múzeum alapító-igazgatója, Yeshayahu Weinberg hívott életre. Az épület megtervezésére végül 2005-ben írtak ki nemzetközi építészeti pályázatot, amelyet a finn Lahdelma & Mahlamäki Architects nyert egy nagyon egyszerű alapképletre felfűzött koncepcióval. A pályázat zsűrije külön értékelte, hogy a terv mellőzi a felesleges retorikát, egyszerű és elegáns.


A pályázati terv a Yum Suf (héberül: Vörös-tenger) nevet viselte. A kifejezés az Ótestamentumból származik. A múzeum szabadon formált, hasadékszerű fő közönségforgalmi tere az építészek szerint egyszerre idézi fel a természet egyetemes és absztrakt formáit, és ha úgy akarjuk a zsidók bibliai átkelését a Vörös-tengeren is. Az épületnek ez a tér a legfontosabb építészeti eleme, a megérkezés csendes és letisztult tere, amely a látogatókat bevezeti a múzeum egyéb tereibe. A három emelet magas görbült falak, a különböző szintek közötti átlátások és fények, a tér lágysága és monumentalitása több mint megkapó élmény. A szabadon formált, lőtt betonból készült falak teherhordó szerkezetek is egyben, tervezésük során részben egy saját fejlesztésű szoftvert is felhasználtak. A tervezők információi szerint a központi tér két íves fala a világ legnagyobb valaha épített kétszeresen görbült geometriai felületei.

építészet: Lahdelma & Mahlamäki
Az írás szerkesztett változata az Octogon Architecture & Design 108. számában jelent meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése